Hvorfor (og hvordan) I skal arbejde med jeres pagespeed

Frustrationen ved en langsom hjemmeside er for brugeren enorm.

Amazon lavede engang et studie, der viste at for hvert 100 ms, der blev lagt på deres pagespeed, mistede de 1% i omsætning.

Men I ved jo godt, at jeres hjemmeside skal loade hurtigt. Både for brugeren og Googles skyld. Så det skal jeg ikke komme her og fortælle jer.

… men alligevel kan jeg sidde på nogle af største hjemmesider med en meget kompetent marketing- og udviklingsafdeling, hvor der er tunge billeder, dårligt opsat cache og måske en masse gamle, ubrugte filer, der gør hjemmesiden langsom.

Og det på trods af, at de godt ved, at de skal arbejde med sidens hastighed. Men ligesom at vi godt ved, at karkluden burde skiftes hver dag, og vores madras på sengen burde vendes flere gange årligt, ryger ting til tider i glemmebogen.

Så i dag vil jeg slå et slag for, at I sætter jer ned og arbejder med jeres pagespeed. Og jeg vil sågar også give jer tips til at finde nogle af de skjulte syndere, som giver jeres brugere (og Google) en dårligere oplevelse på jeres hjemmeside.

Er I klar? Så lad os springe ud i det.

De tørre tal – sådan påvirker en langsom hjemmeside jeres forretning

Jeg kunne skrive side op og side ned om alle de gode grunde, der er til at arbejde kontinuerligt med sin pagespeed. Men i stedet så lader jeg de kolde facts tale for sig selv.

Et sekunds længere load speed kan resultere i:

  • 11% færre sidevisninger
  • 16% reduktion i kundetilfredshed
  • 7% reduktion af konverteringer

Så inden vi hopper videre, så spørg dig selv:

Hvordan ville det påvirke vores forretning, hvis vi fik 7% færre konverteringer fra vores hjemmeside?

… eller hvis vi skal være mere løsningsorienteret → Hvordan ville det påvirke vores forretning, hvis vi natten over kunne få 7% flere konverteringer fra vores hjemmeside?

Som årene går bliver brugere af internettet mere og mere kræsne. Vi vil ikke vente på, at en side loader. Er siden langsom, springer vi til en ny.

Sådan påvirker en langsom hjemmeside jeres organiske trafik

Okay, her kommer en indrømmelse. Indtil for nyligt ville jeg have svoret på, at en langsom hjemmeside ville resultere i markante konsekvenser i jeres rankings. Et stort studie fra 2020 konkluderede dog det modsatte.

Det har ingen betydning.

Ræsonnementet var, at siderne på første side var så hurtige, at det ikke er det, der gjorde forskellen mellem plads 1 og 10.

Men med det sagt er pagespeed stadig en vigtig faktor i brugeroplevelsen – og i hvor mange af jeres besøgende, der kontakter jer.

Inden I hopper videre til, hvordan I øger jeres pagespeed, kan I tage temperaturen her.*

*En lille note hertil er, at “mobilresultatet” ofte snyder lidt og det er næsten umuligt at få over 60. For reference er apple.coms score 54 på mobilen.

4 punkter I måske ikke har overvejet

Læser I med her, ved I sandsynligvis godt, at I skal komprimere jeres billeder, deaktivere eller opdatere gamle plug-ins eller have opsat cache.

Men har I overvejet nedenstående fire punkter?

1) Få en bedre host

En af de største åbenbaringer jeg kan give mine kunder er, hvor meget de kan hente ved at skifte til en bedre host.

Nok lyder et webhotel til 50 kroner om måneden tiltalende – men man får også, hvad man betaler for.

Personligt er jeg stor fan af Siteground.

2) Slet ubrugte filer fra jeres tema – og saml ubrugt kode

– Jo mere “rod”, der ligger på jeres hjemmeside i form af ubrugt kode og ubrugte filer, jo mere skal der loades, før man bruger hjemmesiden.

Ved at slette ubrugte filer fra jeres WordPress-tema og samle ubrugt kode kan I gøre jeres hjemmeside endnu hurtigere.

3) Udskift jeres plugins til det bedre

Noget er det smukke ved WordPress er, at det er tilgængeligt for alle. Alle kan udvikle temaer og plugins, som resten af verden kan bruge. Ofte gratis endda.

Udfordringen er, at der aldrig er garanti for, hvor gode Plugins og temaer, der udvikles. Specielt ikke når de er gratis.

Derfor vil jeg opfordre jer til at tjekke jeres plugins og se, om de bliver opdateret hyppigt. Hvis ikke, så skift dem ud med nogle bedre.

Forældede plugins kan både gøre jeres hjemmeside langsommere og resultere i et sikkerhedshul for uventede gæster.

4) Tjek jeres billeder igennem endnu engang

Jeg ved godt, at I har gjort det. Komprimeret billederne og sikret at det ikke er det, som gør hjemmesiden langsom. Men det sker ofte, at hjemmesiden bliver opdateret med nyt indhold.

Og så sniger der sig tunge billeder ind på siden. Så gør jer den tjeneste at løbe jeres side igennem en sidste gang og tjek, om der ikke kunne være en smule at forbedre.

Med ovenstående på plads er I godt gearet til at give jeres besøgende en god oplevelse på jeres hjemmeside og sikre jer, at I ikke misser potentielle kunder på grund af en langsom hjemmeside.

Scroll til toppen